Реєстрація
На головну Зв’язок RSS

СтаттіВесілля

Переглядів 236

Історик вашої забави, або як не помилитися у виборі відеооператора.

        "А можна подивитись, які в вас є заставки?" - дуже поширене перше запитання молодят чи випускників до відеооператора. Дивно, але їх насамперед цікавить не манера зйомки, якість картинки та звуку, досвід роботи, а якісь заставки та ефекти. Дуже часто саме за цими примітивними мультяшками і криється непрофесіоналізм оператора. Отже, як не помилитися з вибором літописця наші поради, перевірені досвідом.

Монтаж кіна.

        Кожен досвідчений "камерист" в приватній (не з клієнтом) розмові скаже: "Чим більше я використовую всяких ефектів, тим гірше я зняв відео". І навпаки справді хороше, якісне відео шкода псувати всякою туфтою. Мода на мальовані елементи появилася з народженням цифрового відеомонтажу десь наприкінці дев'яностих років минулого століття. Дуже часто переглядаючи тодішнє весільне відео бачиш не історію, а демо-версію можливих ефектів, демонстрацію того, що "я монтую на комп'ютері" чи, що "а моя відеокамера має сім переходів та п'ять ефектів". В той час, як зараз, цілком природно, нас вже цікавить зовсім інше: "Яка Оленка тут ще маленька, а вже школу закінчила"; "бабці вже три роки нема, а ось тут вона ще допомагає" і, можливо, що це єдина відео-згадка про неї; "а мій чоловік ще вдвічі худіший". Десь такі репліки можна почути, коли родина збирається перед телевізором, наприклад, в десяту річницю весілля. І всім байдуже чи танцюватиме намальована качка, а чи літатимуть перед очима плоскі сердечка.

        Звичайно ж, я не хочу цим сказати, що оформлення не важливе, бо тоді навіщо взагалі оплачувати послуги фахівця, якщо можна комусь зі своїх зняти на камеру, яка точно є в кожній родині. Звичайно, що крім змісту потрібна й форма. Ну хто ж буде дивитися відео, де показують тільки ноги (нехай і красиві), небо чи стелю? Взагалі весільне відео поділяється на дві частини: художню і репортажну. В художній частині якраз і варто застосовувати різні художні засоби, але знову ж таки в міру. Найкраще, коли оператор може бути ще й режисером і за допомогою самої камери і вдало вибраних ракурсів та моментів зробити справді цікавий міні-фільм чи кліп про молодят та їх друзів, місто, родину. Дуже важливо, щоб оператор підтримував вашу ініціативу, а не робив все за одним шаблоном. Звичайно ж і він має свої умови, про які варто поговорити напочатку, щоб потім, на весіллі, коли ви висловите  своє побажання щодо відеофільму він не заявив: "А я цього не роблю" і не важливо чи це з технічних причин, чи принципових, чи творчих можливостей. 

        В репортажній частині найголовніше справді зберегти і передати цю атмосферу, яка панувала на вашому святі. Тому надмірне вкраплення чужорідних елементів небажане. Звичайно, набагато краще, коли на межі танців є плавні переходи, але знову ж таки одна річ, коли це ненав'язливий перехід і зовсім інша, коли кожен танець згортається, наприклад в літачок чи кулю. Погодьтесь, що за третім-четвертим разом вас самих це дістане.

        Часто оператори обслуговують одну і ту ж родину впродовж років і вони вже знають на кому акцентувати увагу, кого варто уникати та інші уподобання клієнтів. Якщо ж ви берете оператором зовсім нову людину, то познайомте його зі своїми батьками, братами, бабцями, словом, покажіть всіх, хто неодмінно мусить бути на картинці. Хоча досвідчений оператор зовсім швидко і сам зорієнтується хто є хто.

        Якщо повернутися до теми чужорідних елементів у вашому святковому відео, то найтупіше, найбезглуздіше і найпримітивніше виглядають теж модні в минулому столітті вривання в відеоряд таким чи іншим чином причетних, а то й не дуже причетних до теми фільму уривків з кіно. По-перше це неетично з позиції авторського права, а по-друге, як сказав один мій знайомий: "А що вони в мене на весіллі були?". До речі, він не обумовив цього моменту з оператором і мусів ще платити за додатковий монтаж, щоб вирізати ту гидоту, бо було стидно комусь показати. До речі, інколи такого несмакового ретро просять не тільки в Турківському чи Старосамбірському районі, але й в "славетному" місті Львові, яке чомусь вважається дуже інтелігентним.

Я ж беру набагато менше

        Нераз, сильно витратившись на обжировисько та напої, молодята хочуть зекономити на фото-відооператорах чи музикантах. В результаті, буває тратять вдвічі, а то й втричі і фінансово і на якості. Якщо оператор на ваше будь-яке зауваження щодо якості чи художнього оформлення як вагомий аргумент називає різницю цін, даю гарантію 99%, - вам краще повернутися і піти шукати іншого майстра. На низьку ціну завжди є свої причини. Погодьтеся, що кожен хоче заробити якомога більше і ніхто ціни з доброти власної скидати не буде. Такими причинами може бути низька якість обладнання, погана манера зйомки, неякісний монтаж чи взагалі його відсутність, неможливість працювати з певними носіями. Інші причини, через які він так низько ціниться на ринку. Оберігайтесь також доброчинців, які ставлять високу ціну, а потім раптом роблять саме для вас знижку 50%. Він наперед знає, що його ціна не конкурентна, а ви втішитеся: як пощастило - такий хороший оператор дав таку знижку і навіть, можливо, не захочете переглядати його відеороботи. Знижки, звичайно, один з найефективніших методів продажу, але вони завжди мають свої причини. Одна річ, якщо це сезонна знижка, або ваша забава припадає на четвер - тут знижка зрозуміла. Але якщо ваше свято відбудеться, наприклад, в суботу, 21 липня і вам пропонують знижку - знайте, що мають бути якісь причини. Буває й таке, що в оператора в сам розпал сезону є-таки вільна субота. Ну ніхто на неї не замовляє. Це буває практично в кожного і це не є ознакою його непопулярності на ринку, але навіть, якщо ви замовили його напередодні такої суботи - поважний оператор навряд чи дасть знижку.

        Щодо приказки "Скупий тратить двічі", трапилася така історія. Замовили молодята знайомого оператора за 150 доларів, давши йому невеликий завдаток. В п'ятницю перед весіллям телефонує наречена: "Ми знайшли оператора за 80 доларів". За тиждень ця ж наречена приносить відео і просить оператора зробити монтаж та записати на DVD. Оператор поставив ціну 200 доларів. І що скажете? На той раз молодята заплатили. Та й монтаж не дуже допоміг, оскільки відео було просто огидне, а вдягання нареченої тривало двадцять п'ять хвилин. Тепер підрахуємо, що вигідніше: 150 доларів чи 300? Різниця рівно вдвічі, не кажучи вже про якість.

Оператор - на роботі, а не забаві.

        Деякі недобросовісні оператори інколи забувають, що їх запросили знімати відео, а не забавлятися. Їм, зрештою, за це платять. Хоча і нагодувати людину, яка в вас працює майже цілу добу, а то й дві теж потрібно. Зрештою, ваше ставлення до оператора обов'язково відобразиться на фільмі. Будь-який оператор намагатиметься зробити роботу якомога краще, якщо йому було приємно працювати з клієнтами. І навпаки, якщо йому безпричинно нахамили, ставилися без належної поваги (для одних оператор - це майстер, для інших - прислуга), зрештою не дали хоча б елементарно поїсти, - то й робота буде просто відмазкою.

        Дуже важливим фактором є ставлення оператора до оковитої. Мені відомі кілька випадків, коли господарі посеред весілля обдзвонювали операторів, щоб дознімали забаву, бо їхній напився. Отже, якщо ви чули про оператора, що він хоча б раз щось схоже собі дозволив - варто з ним розпрощатися. Де гарантія, що ваше весілля не стане ще одним винятком у його зразковій поведінці?

        Разом з тим оператори часто частково виконують обов'язки ведучого, особливо, якщо це стосується ритуальної частини, а в родині ніхто не знає звичаїв. Тоді оператор повинен поводитись так, ніби вже сто років знає всю родину і разом з тим не дозволяти собі панібратства.

        Отже, робота відеооператора на весіллі не така вже й проста. Більше того - йому доведеться ще як мінімум тиждень монтувати відзняте відео. Тому з повагою ставтеся до його роботи і не економте, адже саме завдяки йому, а не кількості страв чи випивки ваші діти зможуть бути присутніми на вашому весіллі, а ви через багато-багато років одного разу повернувшись з роботи, зовсім спонтанно увімкнете весільне відео і, повірте, вам буде абсолютно байдуже до ефектів, заставок та іншого, а просто захочете ще раз пережити щасливі миттєвості свого життя разом з тими, кого вже, можливо, й нема. Справжню цінність свого відео ви відчуєте лише через десятки років.

Назарій ВАНЬ (відеооператор)

+38 (093) 655 24 90

+38 (0322) 74 01 84

Додати в Twitter


Коментарі
12.10.2008

Ірина

Просто супер! Коротко і ясно! Побільше б майбутніх наших клієнтів прочитало б цю статтю!!!

Ігор (відеооператор,стаж 17р. 14.03.2009

 Молодець! Чуудова стаття!

13.04.2009

Якби всі молодята це перед весіллям розуміли.

Мирослава Лагдан 13.04.2009

Якби всі молодята це перед весіллям розуміли!!!

Оля 13.06.2010

Чудова стаття ,а для операторів ще порада детально ознайомитись з найближчою родиною молодят бо нещодавно мені довелось переробляти чудово відзняте і змонтоване відео де крупним планом є мама молодої яка танцює з пяненьким гостем і падає.На питання чому цей кадр не вирізали оператор відповів що він не знав що це мама.до речі я вирізаю такі моменти навіть якщо це просто рядові гості бо вважаю що не це основне на весіллі.